poniedziałek, 27 maja 2013

Znasz kogoś, kto nie lubi pierogów?

Bo ja nie znam. Pierogi, czyli nasze klasyczne polskie danie, zagościły dziś na moim stole. Poczułam na nie wielką ochotę, pisząc wczoraj o kuchni włoskiej i o jej "spolszczeniach". Tak więc dziś kuchnia polska! Pierogi uwielbiają wszyscy! Nawet jeśli nie z każdym nadzieniem, to każdy znajdzie jakiegoś pieroga dla siebie:) Ja dziś przygotowałam pyszne pierogi ze szpinakiem i twarogiem. Przygotowałam je głównie z myślą o moim złotym medaliście, który wrócił wczoraj z zawodów wręczając mi dwa puchary za pierwsze miejsce. Moje Smoki zaczynają rządzić, na razie w Gdańsku, a mam nadzieję, że niedługo również w Polsce. Pyszne pierogi to wspaniała nagroda za wysiłek, a szpinak - na poczet dalszych sukcesów. Pamiętacie starą bajkę o Popeye'u? Biorąc przykład z tego marynarza do czerwcowych Mistrzostw Polski trzeba byłoby uskutecznić regularne przyswajanie tego zielonego warzywka:) 


Ale prawda jest taka, że ze szpinakiem należy uważać. Wprawdzie ma wiele ważnych składników odżywczych, takich jak wapń czy fosfor, a także bardzo dużo białka jak na zielone liściaste warzywa, to jednak ilość szczawianów i azotanów również jest dość duża i należy na to uważać. Wprawdzie podgrzanie szpinaku zmniejsza ilość szczawianów, to jednak spożywanie jego w bardzo dużych ilościach niezależnie od formy podania, może nie służyć zdrowiu. Dlatego Popeye, jedząc tak wiele szpinaku, raczej powinien się szybciej męczyć, mieć zawroty głowy i duszności, niż tak wielkie mięśnie:)
Oczywiście takie ilości szpinaku, jakie spożywamy na co dzień, są całkowicie bezpieczne. Ja bardzo lubię szpinak, mimo tego, że krąży przesąd o jego niedobrym smaku.


PIEROGI ZE SZPINAKIEM I TWAROGIEM

  

Składniki:
ciasto:
3 szklanki mąki
1 szklanka wrzątku
2 łyżeczki oliwy z oliwek
sól

farsz:
mrożony szpinak rozdrobiony
kostka chudego twarogu
pół cebuli
2 ząbki czosnku
gałka muszkatołowa
sól

I co dalej?
Przygotuj ciasto z podanych składników. Ugniataj dokładnie, co najmniej 7 minut, a jak masz czas, to nawet dłużej. Odstaw ciasto, aby chwilę odpoczęło. Owiń je koniecznie folią spożywczą, aby nie wyschło!
Szpinak do farszu odmroź na patelni, dodając pokrojoną drobno cebulę i czosnek. Dopraw solą i startą gałką muszkatołową. Podsmaż chwilę i pozostaw do ostygnięcia. Gdy szpinakowa papka ostygnie, dodaj pokruszony ser i wymieszaj dokładnie.


Rozwałkuj cienko ciasto i wykrój szklanką koła. Wypełnij wszystkie farszem i nie bój się dodać go dużo - ciasto jest jak plastelina, dobrze się rozciąga i bez problemu obejmie całą ilość farszu.



Ulep ładne pierożki, gdy będą gotowe przykryj je szmatką, aby nie wyschły.


Gotuj we wrzącej wodzie, około 2 minut od ich wypłynięcia.
Najlepiej smakują polane masełkiem z cebulką i drobno pokrojonym boczkiem lub wędliną.
Z podanych składników wyszło mi około 45 sztuk.

No i jak tu nie lubić pierogów?:)




1 komentarz: